www.balancen.net © 2011 • www.yogabalancen.net

yogaferier

har fokus på afslapning og fordybelse, hvor vi bliver stærkere og mere smidige
dag for dag

se billeder fra tidligere yogaferier

og læs mere på

www.yogabalancen.net

Yoga retreat på Koh Phangan, Thailand – marts 2010

Beslutningen om at tage på yoga retreat kom efter en lang periode med stress og en alvorlig knæskade. Jeg er ikke fanatisk yoga dyrker – ja, rent faktisk havde jeg kun dyrket yoga en gang om ugen i ca. 7 mdr. da jeg besluttede at tage af sted, og jeg var derfor spændt på om denne form for ferie var noget for mig.

Det var ikke den eneste betænkelighed jeg havde – nærmere bestemt havde jeg en del betænkeligheder inden afrejse:

-       Kunne jeg undvære min tre dejlige børn og ligeså dejlige mand i 14 dage? Og

kunne de undvære mig?

-       Kunne jeg lide at rejse så langt helt alene?

-       Kunne jeg holde til 4 timer yoga om dagen?

-       Kunne jeg holde mit eget selskab ud så mange dage?

-       Kunne jeg slippe den lille snert af dårlig samvittighed ved at gøre noget så egoistisk som at forlade familien for at dyrke eget ego?

Ikke desto mindre tog jeg af sted og INGEN af mine bekymringer blev til realitet!!!

Tværtimod er det den største gave jeg har givet mig selv i mit voksenliv. 10 dages yoga var for mig lig med fysisk velvære, psykisk afslapning og uforglemmelige oplevelser – og den største tak skylder jeg til Britt, som ikke ”bare” er yogalærer – hun ER yoga….

I dag er jeg blevet ganske afhængig af yoga, og har fået mod på at ændre dårlige vaner, som jeg har haft lyst til at ændre i lang tid.

For yoga er velvære og en tættere kontakt med mig selv – og jeg kan nu bedre mærke, hvad der er godt for mig og hvad der ikke er…

Til alle jeg møder på min vej og som har lyst til at høre om mine oplevelser på yoga retreat, er mit råd:

Gør det – prøv en yoga retreat Thailand.

Men vær forberedt på, at det er vanedannende :O)))

Dag 1

30.3

Jeg ankommer til Koh Phangan og har en lang rejse bag mig. Men jeg glemmer alt om træthed og jetlag, da jeg med taxibåden nærmer mig Bottle Beach, som skal være mit hjem de næste 10 dage. En lille bugt, som kun kan nås fra vandet. Sandet er hvidt, havet turkisblåt og bagved stranden starter den frodige regnskov.

Britt tager imod mig ved strandkanten og hun udstråler så meget ro og yoga overskud, at jeg næsten ikke kan vente med at komme i gang med yoga.

Jeg vælger luksus udgaven i overnatning, for det er i forvejen grænseoverskridende for mig, at skulle være alene. Så en skøn bungalow med dejlig udsigt til vand på den ene side og regnskov til den anden, fantastisk!

Kl. 17 starter første yogalektion og hvor er det skønt at komme i gang. Kroppen er SÅ klar til yoga ovenpå den lange rejse. Efter aftensmaden er jeg godt træt og falder hurtigt i søvn – og glæder mig allerede til næste morgen kl. 7, hvor der er yoga igen.

Dag 2

31.3

Vågner tidligt og er meget klar til morgenyoga. Britt har fundet et perfekt sted til vores yoga sessioner. På resortets hovedhus har vi fået lov at bruge tagterrassen, så vi dyrker yoga ”på 2. etage” med direkte kig til vand, solopgang, palmer og regnskov – det er helt svært at vælge hvilken vej jeg skal stå.

Kroppen er lidt morgenstiv, men efter lidt opvarmning går det ganske godt. Vi har ekstra deltagere på holdet i form af nogle meget frække beostære, som synger om kap til Britts guide. Og efter afspænding opdager jeg, at den ene af dem har hugget min hårelastik:o)

Vi er godt sultne efter 2 yogatimer og spiser den dejligste (sunde) morgenmad. Jeg har inden afrejse ikke gjort mig tanker om kost/drikke på turen, men yoga gør et eller andet ved mig. Jeg får lyst til at spise sundere og beslutter, at kaffe/the og søde sager ikke skal være en del af mit indtag. Det er jo også så nemt at vælge sunde alternativer her – alt er så frisk og lækkert! Og så koster det ingen penge!

Dagen går på stranden og jeg oplever for første gang flere timer alene og smiler ved tanken om at jeg faktisk nyder det. Indtil jeg opdager, at ganske få timer har gjort min vinterblege hud lyserød, så jeg skynder mig i skyggen.

Efter aften yoga spiser vi aftensmad på ”Smile” som er nabo resortets restaurant, og de har en quiz vi er med i. Det er superhyggeligt, men efter 4 timers yoga bliver vi hurtig trætte og går tidlig i seng.

Jeg har fået en sms hjemmefra, at den mindste at mine børn har tabt sin første tand. Jeg bliver rørt over at høre hjemmefra, men også glad.

Dag 3

1.4

Selvom jeg ikke har grund til det, så slås jeg stadig med lidt dårlig samvittighed over at være taget af sted, så nydelsen er ikke 100 % men måske kun 95 %. Sådan skal det ikke være – det skylder jeg både mig selv og dem derhjemme, som har bakket mig op i min rejse. Så jeg beslutter at tage en snak med Britt og det hjælper – nydelsen skal op på 100 og det kommer den heldigvis også!

Dagens morgen yoga er skiftet ud med 2 timers vandring i regnskoven. Vi skal op over et bjerg og videre til den næste bugt ”Coral Bay”. Britt fortæller, at her serveres øens bedste morgenmad. Så der er afgang kl. 7 og det er en hård tur for mit knæ, men det holder. Og det er hele turen værd, for det en meget smuk tur og vi når sultne og tilfredse frem til Coral Bay. Og sikken en morgenmad: hjemmelavet yoghurt og mysli. Skøn lassi med mango og meget mere – vi sidder flere timer ved maden og bare nyder livet.

Senere tager vi ind til byen Chaloklum, hvor vi køber frisk frugt, postkort mv. og sejler bagefter tilbage til Bottle Beach så vi er klar til aftenyoga.

Efter dagens strabadser, er det skønt med aften yoga og tidligt i seng.

Dag 4

2.4.

Jeg har haft ubudne gæster på loftet, som har en vane med at vække mig meget tidligt med underlige kradselyde. Det var jeg ikke så vild med, særligt fordi jeg ikke anede, hvilket dyr der lavede lydene…Har nævnt det for personalet i receptionen, som fortæller mig, at det bare er en gekko og at den leder efter mad. Det har givet mig lidt ro på.

Man er jo virkelig tæt på naturen og vi har nogle gode snakke inden/efter yoga om dét at være nærværende og at kunne opleve med alle sanser. Vi bliver enige om at døbe ”min” gekko for ”Mauna”, som betyder stilhed på sanskrit i håb om at den vil lade mig sove om natten. Da jeg kommer hjem sidder den på terrassen og den er så flot at jeg bare må have billeder af den! Og som om den har forstået det fine navn, hører jeg ikke mere til den om natten! Hrmm ganske mærkeligt, tænker jeg:o)

Yoga sessionerne er hårde i dag, synes jeg. Der er skruet lidt op for øvelserne og dette kombineret med den lange gåtur i går gør at jeg virkelig kan mærke kroppen summe. Men det er noget at dét som er så fantastisk ved yoga – det kan være hårdt, men det er aldrig hårdere end at man er klar til næste session.

Jeg nyder så meget den ro der er her. Lydene fra vandet og dyrenes lyde fra regnskoven er ofte det eneste man hører. Her er ikke specielt mange mennesker, så der er virkelig mulighed for at trække sig tilbage. Og jeg kan lide det! Kan sidde i timevis bare og se, høre, dufte. Har ikke engang fået rigtig gang i nogle af alle de mange bøger jeg har slæbt med.

Dag 5

3.4.

Jeg starter dagen med at længes helt vildt efter min familie, det hænger helt sikkert sammen med, at jeg nu har været væk næsten halvdelen af tiden og det føles som flere uger, fordi jeg har oplevet så meget.

Det er derfor med ekstra forventning og behov, at jeg går til morgenyoga. Jeg fortæller Britt om mine følelser og hun hjælper gennem yogaen mig til at nå til en accept af savnet og det er dejligt.

Jeg glæder mig over, hvor meget yogaen har gjort for mig og min krop. Efter kun 4 dages yoga føler jeg, at jeg er blevet stærkere, sundere, gladere og roligere. Det er jo helt fantastisk. En følelse som alle burde have lov at opleve. Ud over yogaen, er det også solen, vandet, den sunde mad og masser af søvn, der er med til at gøre godt – det er her jeg virkelig oplever, at denne oplevelse er vanedannende!

Om eftermiddagen forkæler jeg mig selv med 1 times Thai massage og det er skønt – man ligger på stranden i skyggen og kan bare nyde det. Dejligt…

Efter aftenyoga og dejlig meditation, spiser vi på en restaurant som har barbeque aften. Vi sidder i sandet ved et lille bord med udsigt til grill, bål og stjerner. En oplevelse for alle sanser – og det er noget at det jeg tænker meget over: At der er så meget for alle sanser, at det bare handler om at åbne op og lade oplevelserne komme. Du behøver ikke lede og det er helt uforklarligt livsbekræftende.

Dag 6

4.4

Efter en dag med hjemve, er jeg nu tilbage i yoga-vitamin-mode! Opholdet skal jo nydes nu og kan ikke nydes på bagkant.

Lige nu sidder jeg på øens bedste restaurant i Coral Bay. Her tog vi hen efter en aktiv morgenyoga og spiste dejlig morgenmad. Lige nu venter jeg på hjemmelavede forårsruller, stegte grøntsager og smoothie. Utrolig så sulten jeg bliver af yoga…

Det er i øvrigt dejligt, den måde vi laver yoga på. Så forskellig fra morgen til aften. Om morgenen starter vi med solhilsner og har fysisk krævende yoga, hvor aftenyogaen er mere meditativ. Perfekt kombination. Og så er det lidt sjovt, for solhilsen var nok min ”hadeøvelse” inden jeg tog af sted, men nu er jeg helt afhængig af den! Tænk at lave en solhilsen til SOLEN, som er på vej op – så kan man næsten ikke forlange mere.

I morgen skal vi til hovedbyen Thongsala og det glæder jeg mig til.

Dag 7

5.4

I dag har været en fantastisk dag.

Vi er oppe på 5 solhilsner om morgenen og det er altså med smil om læberne at jeg laver dem. Gad vide om jeg også har det sådan, når jeg kommer hjem?

Efter en afslappende formiddag, tog vi taxibåd og taxi til Tongsala, hvor vi shoppede i stor stil, drak smoothies og hyggede os.

På vejen hjem stoppede vi ved Coral Bay, hvor vi besøgte Maggies Place, som er et resort som har en kæmpe gris boende. Det var sjovt at se, at den gik rundt sammen med hundene, som var den en af dem.

Da vi blev sultne, spiste vi aftensmad på vores yndlingssted i Coral Bay. Vi har kun spist morgenmad og frokost her tidligere, men aftensmaden var ligeså stor en fornøjelse.

Hjemturen blev en større tur, da vi jo ikke kan køre til Bottle Beach, så først fik vi ejeren af restauranten til at køre os til Chaloklum, herfra gik turen med taxibåd til Bottle Beach. Klokken var blevet 9 om aftenen og det var meget mørkt, så turen med taxibåd blev helt enestående. Helt mørke, helt stille og direkte kig op til tusindvis af stjerner. Vi lå på ryggen og kiggede direkte op i himlen, det var lige så jeg fik gåsehud -  så fantastisk var det.

Ingen aftenyoga i dag.

Dag 8

6.4.

I dag har vi ”mauna” – en dag i stilhed.

Vi springer derfor morgenyogaen over og skal være stille til kl. 17, hvor vi mødes til aftenyoga. Havde nogen spurgt mig inden jeg tog af sted, om jeg kunne være stille en hel dag, så havde svaret nok været nej. Men det er ikke svært for mig at være stille – det er jeg i forvejen det meste af dagen.

Jeg har bestemt mig for, at min dag i stilhed bl.a. skal foregå i naturen, som jo er lige uden for døren. Når du ikke må tale, så skærpes de andre sanser, og jeg glæder mig til at opleve uden at skulle sætte ord på.

Det bliver en dejlig dag, hvor jeg får kig på mange små ting, som jeg normalt ikke ville have set. Bl.a. mødte jeg en varan på min vej og det var en stor oplevelse.

Lige så dejligt det var at være stille, lige så skønt er det at tage til aftenyoga og igen kunne sætte ord på sine oplevelser.

Dag 9

7.4.

Sov rigtig dårligt i nat og er derfor ret træt her til morgen. Alligevel går jeg til morgenyoga fordi jeg ganske enkelt ikke kan lade være. Og det går også ganske fint.

Maven er ikke helt på toppen, så jeg vælger en dag i ro og fred, mens de andre tager til Coral Bay og spiser morgenmad.

Nu er ferien snart slut og jeg tænker på, at jeg på denne ferie har opnået en tilstand af fred, lykke og harmoni, som jeg nærmest bliver helt ”høj” af. Britt kalder den ”kroppens naturlige tilstand” og jeg vil gøre, hvad jeg kan for at tage denne følelse med ud i fremtiden. Ligesom yogaen er kommet ind i mit liv for at blive.

Dag 10

8.4

Næstsidste morgenyoga, det er underligt. Men jeg har fået så mange redskaber til at fortsætte praksis derhjemme, så det skal nok gå.

Efter morgenyoga tager vi af sted på en dagstur. Vi har hyret vores taxi mand, som skal sejle os til Koh Ma, hvor koralrev fyldt med flotte og sjove fisk hilser os velkommen.

Det bliver endnu en dejlig dag med gode oplevelser og jeg slutter dagen af med massage og er bare glad.

Vi når lige hjem til aftenyoga – feriens sidste – og efter en hurtig aftensmad er vi klar til at gå tidlig i seng. Fyldt med dejlige oplevelser.

Dag 11

9.4.

Så er det sidste morgenyoga og det er med stor taknemmelighed, at jeg går ind i yogasessionen, men også med en begyndende glæde ved snart at skulle se mine kære.

Vi skal af sted fra Koh Phangan i dag, og jeg skal videre til Koh Samui, hvor jeg har en enkelt overnatning inden turen går først til Bangkok og derfra videre til København.

Vi vælger at leje taxibåd og bliver sejlet hele vejen langs kysten af Koh Phangan. Det er en fantastisk oplevelse, for øen er virkelig smuk. Vi holder ind i en bugt tæt ved færgen og spiser skøn frokost inden vi tager afsked med Britt, som skal blive lidt endnu.

Det har været en fantastisk rejse. Både i tid og sted. Det har også været en indre rejse for mig, en rejse som jeg altid vil huske med glæde i mit sind.

Den gode blanding af yoga, sund mad, sol på vinterbleg hud, oplevelser og god søvn, har gjort mig så godt. Så godt, at jeg er overbevist om at det må jeg bare gøre igen…..

yoga på taget
  paradis på hovedet

paradisfuglen i bottle bay

meditative vandreture i regnskoven

det ku ha været gekkoen Mauna

udsigt udover bottle bay, hvor vi dyrker yoga ved det orange kryds